Berlijn
Vanaf 14 oktober tot en met 18 oktober ben ik met school een werkweek naar Berlijn geweest. Hieronder staat mijn verslag en opdrachten. Veel plezier met lezen.
Opdracht 1:
Het meest indrukwekkende gebouw dat ik met de werkweek van school in Berlijn heb gezien is de televisie toren (in het Duits: Fernsehturm). Ten eerste vond ik het gebouw er mooi uitzien. Het is een heel hoog gebouw met daarop een bol waar je in kan. In de avond als het donker is geeft die licht. Het ziet er echt heel mooi en gezellig uit. We zijn op donderdag avond er ook in geweest. We kregen eerst een kaartje. Toen moesten we in een rij gaan wachten voor de lift. Omstebeurt gingen we met een groepje mensen de lift in. Met die lift gingen we helemaal naar boven naar het gedeelte waar die bol is. In ongeveer 15 tot 20 seconde gingen we ongeveer 300 meter omhoog. Daarboven was het uitzicht echt super mooi. Je kon de hele stad Berlijn zien. Je zag overal lampjes van huizen, gebouwen en auto’s. Het was echt heel mooi om te zien. In die bol was ook een bar waar je iets kon eten of drinken. Ook stonden er stoelen waar je op kon zitten en naar buiten kon kijken. Het was echt een super leuke ervaring. Ik ben zelf nog nooit echt in zoiets geweest en ik zou het echt niet willen missen. Ik was wel een beetje zenuwachtig van te voren omdat ik nogal bang ben voor liften. Maar voordat ik het wist was ik alweer boven. En er zat ook een man bij in de lift die daar werkten en die de lift bestuurde. De bol zelf draait niet. Soms heb je ook van die gebouwen waar je naar boven gaat en waar dat ding zelf meedraait maar hier was dat niet zo. Hier moest je zelf gewoon een rondje lopen om alles van de stad te kunnen zien. Het was heel leuk.
Hieronder zie je een foto van hoe de televisie toren eruit zag s'middags:
En hieronder zie je een foto van de televisietoren in de avond:
Opdracht 2:
Voor deze opdracht moest je 3 foto's uitkiezen van 3 leuke, grappige of mooie momenten die je in Berlijn hebt meegemaakt. De eerste foto('s) die ik heb uitgekozen zijn deze:
Deze foto's zijn gemaakt in de bus. We waren toen nog onderweg naar het hostel. We hebben ongeveer 12 uur in de bus gezeten. Het duurde erg lang en ook langer dan verwacht. Maar ondanks dat het zo lang duurde heb ik een hele leuk busreis gehad. Ik heb heel veel lol gehad en het was heel gezellig.
Als tweede foto('s) heb ik deze uitgekozen:
Dit is in de televisie toren. Lianne (linker van de rechterfoto) waren een beetje bang om naar boven te gaan. Maar toen we uiteindelijk boven waren vonden we het heel leuk. Het uitzicht daarboven is echt super mooi. Ook daar hebben we het heel gezellig gehad.
Als laatste heb ik deze foto('s) uitgekozen:
Dit was de eerste dag. Na een enorme lange dag in de bus te hebben gezeten en de speurtocht niet door ging omdat we veel te laat aankwamen en het al donker was, hadden we natuurlijk hele erge honger. We zijn toen bij een pizzaria gaan eten. Het was even lekker bij komen. En het eerste wat we in Berlijn gedaan hebben daarom vind ik dit wel 'speciale' foto's.
Opdracht 3:
Deze opdracht moesten we maken in het museum: het Pergamon.
Het Pergamon museum:
Mijn voorkeur gaat naar de Klassieke oudheid gekozen omdat het er naar mijn idee best wel esthetisch uitziet en het klinkt ook zo. Het komt uit de tijd van de Grieken en Romeinen rond 700 voor Christus. De Klassieke Oudheid heeft bij mij een bepaalde indruk achtergelaten op de geschiedenis en over hoe ze toen bouwden en hoe ze leefden.
Het Pergamon altaar was gebouwd voor oppergod Zeus. De Grieken zagen Zeus als de hoogste persoon van allemaal en vonden dat er een tempel nodig was om hem te eren.
De vragen die ik over zaal 2 had:
1. Hoe oud is het? Uit welke tijd komt het?
2. Waar komt het vandaan?
3. Door welke mensen is het gebouwd?
Dit is de manquette die ik heb uitgekozen:
de functie van de manquette is om oppergoden te eren. Mijn manquette laat de bepaalde bouwkunst zien die ze in de Griekse tijd hadden.
Dit is het object wat ik heb gekozen bij deze manquette:
Dit zijn de versieringen die aan de bovenkant van de zuilen zitten.
De drie objecten die ik gevonden heb en wat de functie ervan was zijn deze:
(Ik heb een foto gemaakt van de foto's uit het boekje)
Dit kwam ik tegen in zaal 12. Het is bedoeld om iets vast te leggen in het reglement.
Dit beeldje heb ik gevonden in zaal 13. Het was bedoeld om de goden te vereeren.
En als laatste heb ik dit gevonden. Ik heb het gevonden in zaal 5. Er stond bij: vers uit de koraan. Ik weet niet per se wat ze ermee bedoelen. Of waar het voor is.
Deze opdrachten hebben we in het Alte National Galerie gemaakt.
Alte National Galerie:
Bij deze opdracht moest je een beeld wat je gezien hebt natekenen. Ik vond dit wel een moeilijke opdracht. Ik heb er het beste van proberen te maken.
Dit is het beeld wat ik ervoor gekozen heb:
En dit is de tekening waar ik hem heb nagetekent: (hij is heel slecht gelukt, maar ik heb er het beste van proberen te maken)
De vragen die hieronder staan gaan om dit schilderij:
1.
Het kunstwerk is realistisch (lijkt op de werkelijkheid?)
Het kunstwerk is erg realistisch omdat je een menselijke situatie tegenkomt die je dus ook in het dagelijks leven tegen kunt komen. Ik zie niet
aparts, behalve dan dat ze met de hele groep naakt in de zee staan, aan het schilderij, geen fictionele figuren bijvoorbeeld.
Het kunstwerk is geabstraheerd (vereenvoudigd/vervormd)
Dit kan ik zien omdat de perfecties niet zijn uitgewerkt in dit schilderij, dat wil zeggen dat de kleine details uit bijvoorbeeld de personen (het gezicht, de uitdrukking van deze gezichten) zijn weggelaten, dit maakt overigens wel dat het schilderij veel mooier wordt, de bedoeling van dit schilderij is waarschijnlijk niet dat je op de details let maar dat je met behulp van het onderscheiden van de kleuren een menselijke situatie ziet waardoor het als kunst wordt beschouwd.
- Omschrijf in minimaal 5 zinnen het kunstwerk, wat zie je.
In dit kunstwerk zie ik een groep mensen die aan het zwemmen zijn in de zee. Omdat ze naakt zijn denk ik dat zij opeens op dit idee gekomen zijn, waardoor ze geen zwembroek of iets dergelijks aanhebben. Ik zie aan de lichaamshouding en fysieke aanrakingen dat ze het erg naar hun zin hebben. Ik denk daarom ook dat het een soort van vriendengroep is. Ik zie ook een vorm van vrijheid. De mensen mogen doen wat ze willen, ze hoeven zich waarschijnlijk niet aan bepaalde normen en waarden te houden die ze vroeger wel moesten handhaven. Aangezien het een Duits kunstwerk is zou dit nog best een goede uiting van vrijheid kunnen zijn.
- Wat kan je vertellen over het kleurgebruik? Zijn de kleuren dekkend of transparant? Is er veel contrast of weinig? Is het kleurgebruik realistisch?
De kleuren zijn erg licht, dit maakt dat het kunstwerk ook heel vrolijk wordt, je voelt door de kleur echt het plezier die de groep heeft met elkaar. Het is een mooie zonnige dag, perfect voor het strand. De kleuren zijn hierbij transparant omdat je veel weerspiegeling van het water ziet. Hierbij is er expres weinig contrast gebruikt. Dit maakt dat degene die het kunstwerk bekijkt zelf moet gaan verzinnen hoe de stemming van de groep is, het is erg knap dat de schilder zonder contrast of iets dergelijks erin slaagt een bepaalde sfeer van het schilderij af te geven. Dit komt ook mede door de felle en lichte kleuren die erg realistisch zijn. De huidskleuren zien er ook levensecht uit.
4. Wat kan je vertellen over het licht en de schaduwwerking? Waar komt het licht vandaan? Hoe is de sfeer van de belichting van het schilderij?
In het schilderij is er alleen maar met licht gewerkt, de enige schaduw die je in principe ziet is de schaduw tussen de golven in. Het licht komt eigenlijk vanaf boven, de lichtbron is hier de zon. Door die zon is de sfeer heel vrolijk in het schilderij, het licht en de felle kleuren dragen hieraan bij.
- Beschrijf kort de compositie. Hoe zijn de onderdelen over het vlak verdeeld, zit daar logica in.
Het schilderij vindt zich plaats in de zee, in de zee is niets anders dan alleen water. Daardoor is een groot deel van het schilderij ook bedekt met zeewater. Er zit hier dus zeker logica in. Voor de rest zie je in het midden de personen, met op de achtergrond de lichtblauwe lucht die de extra blije sfeer geeft aan het schilderij.
- Vertel kort jouw indruk van het kunstwerk. Wat heb je gezien en ervaren? Wat vind je er mooi/minder mooi aan? Leg je antwoorden uitgebreid uit.Het schilderij geeft in ieder geval een blije sfeer. Ik vind vrolijke schilderijen vaak mooier dan sombere schilderijen. De kleurencombinaties vind ik ook mooi, vooral de twee kleuren blauw die zijn gebruikt om de zee van de lucht te scheiden. Wat ik minder mooi vind aan het schilderij is dat er te weinig kleur gebruikt is. Het is daardoor wel wat eentonig, het had mooier geweest bij bijvoorbeeld een zonsondergang.
Opdracht 4:
Bij deze opdracht mocht je kiezen uit twee opdrachten. Ik heb voor de eerste opdracht gekozen. Hierbij moest je minimaal 3 foto's maken van dingen uit Berlijn.
Als eerste heb ik voor het Holocaustmuseum gekozen:
Dit is een monument om de doden joden te herdenken. Het zijn allemaal stenen in verschillende lagen. De ene wat hoger dan de andere. Ook de paden ertussen liepen soms wat hoger en soms wat lager. Ik vind de betekenis erg mooi die erachter zit. Je kan er ook doorheen lopen wat ook erg leuk is. Er is goed over nagedacht. Erg leuk en bijzonder vond ik dit monument.
Als tweede heb ik natuurlijk de Berlijnse muur gekozen:
We gingen in Berlijn een fietstocht doen. Daabij fietsen we stukken langs de Berlijnse muur en waar de Berlijnse muur gestaan heeft. Dit is denk toch wel het bekentste wat er in Berlijn is. Ik vond het bijzonder om te zien.
Als laatste heb ik de Brandenburger Tor gekozen:
We moesten een dag heel erg veel lopen en toen zijn we eronder door gelopen. Ik vond dit persoonlijk gewoon een heel mooi gebouw. Het doet me een kleine beetje denken aan de Grieken omdat er ook een soort van zuilen aan de voorkant zitten.
Opdracht 5:
Onder het Holocaust monument was een museum, daar zijn we in geweest. We moesten best wel lang in de rij staan voordat we naar binnen mochten. En we moesten ook stil zijn omdat er mensen liepen waarvan familie jood was en waarbij dit een gevoelig onderwerp is.
In de eerste zaal zag je allemaal dagboekverhalen in de grond staan op een beeldscherm. Ik heb deze uitgekozen:
Dit is wat er op staat: Lieve vader! Ik zeg vaarwel tegen je voordat ik dood ga. We zouden er van houden om te leven maar ze laten ons dat niet en we zullen dood gaan. Ik ben zo bang voor deze dood, omdat de kleine kinderen levend in de put zijn geworpen. Tot ziens voor altijd. Ik kus je teder. Jouw J
Het raakte best wel toen ik door deze zaal liep. Degene die dit geschreven heeft schrijft naar iemand waarvan die afscheid neemt. Hij weet dus al dat die dood gaat. Ik vind dat wel heel erg. Waarschijnlijk is degene die dit schrijft op jonge leefdtijd gestorven.
In de tweede zaal stonden allemaal verhalen van families uit allemaal verschillende landen. De familie die ik gekozen heb is familie David.
De familie David woonde langs de grote weg, waar een van de twee synagogen stond. In 1941 stormden Italische groepen Loannina binnen. De vader van het gezin probeerde zijn familie te overtuigen om het land te verlaten. Met zijn vrouw en kinderen doken ze onder in Athene. In 1943 stormde het Duitse leger het land binnen en op 25 maart 1944 werden de Joden uit Loannina naar Auschwitz gebracht terwijl de familie David nog steeds in Athene woonden.
Als hun verhaal mijn familie was overkomen had ik hetzelfde als hun gedaan en ook naar Athene gegaan. Ze waren daar veilig op dat moment en zijn niet naar Auschwitz gebracht.
Bij de herdenkingsmonumenten had ik een foto gekozen met schoenen erop:
Ik denk dat dit monument heeft te maken dat mensen veel liever van de kant in het water sprongen dan dat ze naar een concentratiekamp zou worden gestuurd. Dat ze liever hun leven zo wouden eindigen. Ik vind het erg indrukwekkend en ook heel heftig dat mensen liever zo zelfmoord plegen dan dat ze worden opgepakt en meegenomen worden naar een concentratiekamp.
Maak jouw eigen website met JouwWeb